Kirjoittaja Aihe: Indiana Jones ja kristallikallon valtakunta - kirjoita faniarvostelusi tänne!  (Luettu 11050 kertaa)

Finn

  • Portsari
  • Viestejä: 927
    • Sähköposti
Kairon baarin henkilökunta toivoo että mahdollisimman moni jolla on riittävästi aikaa ja purukumia voisi pistää ylös mielipiteensä vähän pidemmältikin eli pienimuotoisen (tai miksei pikkuisen suuremmankin) arvostelun muodossa. Niille joille aikaa tällaiseen toimintaan riittää, pyydämme tuottamaan tekstiä tähän nimenomaiseen topikkiin. Vaikka suomalainen media nyt ei ole osannut uusinta Indiana Jones -seikkailua mitenkään kauheasti arvostakaan, olisi mukava nähdä ovatko fanit (joille ainakin Steven Spielberg tämän elokuvan omien sanojensa mukaan suuntasi) toista mieltä.

Onpa huhuissa liikkunut jopa että parhaat palat arkistoitaisiin ihan emosivullekin kaikkien nähtäväksi, mutta tästä pitää keskustella vakavasti vielä saitin omistajan kanssa jahka hän tuolta kotiutuu lepikoita nuohoamasta.

Sillä välin, pistäkäähän kynät sauhuamaan.
Miksi portsarilla on pamppu vasemmassa kädessä?
...koska asiakas on aina oikeassa.

Raven.TheRaider.Net

IndianaFlippo

  • Indyfani
  • Viestejä: 248
  • Control-
Kristallikallon valtakunta oli ihan hyvä elokuva, mutta ei silti normaalia indy laatua. Jotain tästä elokuvasta jäi puuttumaan, mutta en oikein tiedä mitä. Monet kohtaukset olivat hiukan yliampuvia ja realistisuuden puutetta myös vähän löytyi. Ilmeisesti tämä indy on vähän enemmän suunnattu nuoremmalle kansalle tai ainakin niin siinä kävi. Huumori puri ihan kelvollisesti, mutta sitäkin oli vähän liikaa. Elokuva olisi vaatinut vähän enemmän jännitettävää. Kaikki oli aika selvää ja loppu todellakin oli vähän outo. Juoni oli ihan hyvä, mutta toteutus ei niin hyvä. Sanoisinko silti, että kyllä jokaisen indyfanin pitää tämä nähdä ja luultavasti myös näkee. Kaikki neljä yhdessä luo nimittäin hyvän kokonaisuuden ja Kristallikallon valtakunta "kertoo" mitä indylle on tapahtunut monen vuoden jälkeen. Lopussa tosin Indyn ja Marionin häät olisivat, ehkä voineet jättää väliin, sillä avioliitto ja Indy ei jotenkin vaan kuulu yhteen. Tosin Indyhän on jo vanha ja hänen seikkailut ovat jo ohi joten se kuin sinetöi lopun. Silti kelpo tavaraa ja katsottavaa.

Arvosana 3,5/5 tähdestä
Foorumeilla vietetty aika: 10 080 000 sadasosaa 05.08.08 Klo 19:38

indyfany

  • Indyfani
  • Viestejä: 17
Mun milest se oli aika hyvä.Alku vaa ei ollu kovi kiva ja ne alienit viel sotkettii mukaa.Indyn tavat oli vähä muuttunu ja ku ei ollu Brodya ja sitten ne jättimuurahaiset.Isi väittää ettei semmosii oo olemas.4/5 tähtee antaisin.

Dr.Jones

  • Indyfani
  • Viestejä: 166
Olin odottanut Indiana Jonesin paluuta siitä lähtien, kun sain tietää, että kyseinen elokuva aiotaan tehdä. Viimein koitti se päivä, jolloin istuin leffalippu kädessä paikallisen elokuvateatterimme aulassa ja päässäni pyöri ajatuksia tulevasta elokuvasta. Minuutit tuntuivat ikuisuudelta, mutta viimein itse elokuva alkoi. Tunsin rinnassani asti sen saman tunteen, jonka tunsin, kun katsoin pikkupoikana ensimmäistä kertaa Indiana Jones ja kadonneen arteen metsästäjiä.

Indiana Jones ja kristallikallon valtakunta oli monelta osin hyvin mielenkiintoinen elokuva. Vasta elokuvan jälkeen elokuvaa uudelleen päässäni sitä miettien ymmärsin juonta, ideoita ja elokuvaa kokonaisuudessaa paremmin. Indianan hahmo oli muuttunut hauskalla tavalla vanhemman miehen tyylin ja vaikka liikkeet olivat jo hieman kankeita ja hitaampia oli tuttu vino virne ja nokkeluus tallella. Elokuvan pääaihe oli verhottu alussa mielenkiintoisella tavalla kysymyksiin ja vasta elokuvan lopussa ymmärsi minkälaista myyttiä/tarua elokuvaan oli ujutettu. Myytti pyramidien rakentajia mahdollisesti auttaneista ufoista oli hyvä idea, mutta ei välttämättä sopinut täysin Indiana Jonesin tyyliin ja varsinkaan loppuun, mutta en sano, että se huono ajatus oli. Tuttu huumori oli tallella ja Indianan kyky selvitä tilanteista, kuin tilanteista lämmitti mieltä, vaikka menikin joissain kohtauksissa hieman liioittelun puolelle. Kokonaisuudessaan hyvä Indiana Jones elokuva, mutta joka ei kuitenkaan vedä vertoja vanhoille edeltäville versioille.

 arvosana: neljä tähteä viidestä

Juspe

  • Indyfani
  • Viestejä: 101
  • Olen vakavissani, se oli vitsi!
    • Sähköposti
Indiana Jones 4. Odottelin aika rauhallisin mielin, en ollut lukenut mitään spoilereita enkä katsellut pahemmin trailereita ennen kuin elokuviin menin.

Elokuva alkoi hyvinkin mielenkiintoisesti, mutta ensimmäinen mikä pisti hieman silmään oli se, että kuinka neuvostotoverit sattuivatkin niin helposti pääsemään Amerikan maaperällä heidän salaperäiseen tukikohtaansa. No, anyway, elokuva alkoi heti mielyttävällä räiskeellä ja räminällä. Oli toimintaa, juonenkäännettä ja huumoria.
Mitä pidemmälle elokuva eteni, sitä enemmän tuntui elokuvan käsikirjoitus hieman raakileelta. Monella tapaa mieleeni pamahti National Treasure elokuvan keskivaiheilla. Elokuvan loppu olikin mielenkiintoinen, ei ehkä ihan sitä mitä olisin odottanut, mutta en nyt tässä aivan täysin tyrmääkään.

Kokonaisuutena Indy 4:n on hyvä elokuva mistä voi nauttia täysin rinnoin, mikäli ei ole pilkunviilaaja eikä hae täydellisyyttä. Aivot siis hieman syrjempään ja viihdettä hakemaan. 3,5/5 tähteä. Ostan dvd-kokoelmiini kun jostain kymmenellä eurolla mukaan lähtee. :)
Se, että olet vainoharhainen ei tarkoita sitä, etteivät ne kuitenkin olisi perässäsi.

Miksa

  • Indyfani
  • Viestejä: 136
En ajatellut ensiksi käydä katsomassa elokuvaa, mutta nähtyäni trailerin valkokankaalla(käydessäni katsomassa Mitäs me spartalaiset)halusin nähdä elokuvan. Alku oli ihan hyvä. Pidin siitä toiminnasta ja huumorista. Tuli ihan mieleen vanhemmat Indyt. Ja olihan se kiva, että liitonarkkikin sieltä pilkahti. Tosin alussa myös ollut ydinräjähdyskohtaus ei ollut mieleeni. Kun Indy ja Mutt kohtasivat, elokuvan palaset loksahtivat kohdalleen. Jännitystä huumoria ja toimintaa pulpahti hetki hetkeltä enemmän, vaikka jännitystä olisi voinut olla enemmän. Tämä hyvä jatkui, kunnes loppu häämötti. Loppu oli ihan pilattu tollasilla ärsyttävillä scifijutuilla! Elokuva olisi ollut paljon parempi, jos loppua olisi vähän muokattu. Kuitenkin Indyn ja Marionin häät oli hyvä kohtaus. Oli kiva, että elokuva loppui siihen kohtaukseen, eikä siihen alienhömppään. Ainoa haikea ja surumielinen kohtaus oli mielestäni se, jossa Indy istui työpöydällään edessään Henry Seniorin ja Marcusin valokuva. Uudet hahmot olivat ihan hyviä, vaikka Muttiin olisin kaivannut vielä jotakin.

Kristallikallon valtakunta on hyvä seikkailuelokuva Indy-trilogiaan, jossa oli ainoana huonona puolena huono loppu.

4/5 tähteä.

Argeologi

  • Indyfani
  • Viestejä: 89
mun mielestä se oli surkein Indy leffa. Siina ei oikein ollut sitä entistä itse Indyä. Sit kun siihen tuli viel jotain väliulottuvuuksien olioita niin se alko jo tuntumaan iltasadulta. :)
Hyvää joulua kaikille!

mopomies

  • Indyfani
  • Viestejä: 24
Hyvä leffa oli, hieman epätodellinen. En tuntenut mielenkiintoa leffaa kohtaan. kävi äkkiä tylsäsks.

arvosana: 2/5

Inkkari Joonas

  • Indyfani
  • Viestejä: 122
  • Pentti Pentti hyppää edes sentti
    • Sähköposti
Sit kun siihen tuli viel jotain väliulottuvuuksien olioita niin se alko jo tuntumaan iltasadulta. :)

Olioita? No sinähän sen tiedät parhaiten...ei millään pahalla...ja silleen.
Kyllä ne "oliot" ensimmäisellä katsomiskerralla vähän pisti miettimään mutta ei se nyt niin lapsellista ole kun siihen vähän totuttelee. Hyvä leffa se oli ei siinä mitään...se tietenkin on mielipideasia, kuka pitää mistäkin...ja silleen.
                                           
                                           THE END

                       
Nyt loppu juominen sano Jamppa Tuominen!
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Indy-jäbä

  • Indyfani
  • Viestejä: 253
    • Sähköposti
mun mielestä se oli surkein Indy leffa. Siina ei oikein ollut sitä entistä itse Indyä. Sit kun siihen tuli viel jotain väliulottuvuuksien olioita niin se alko jo tuntumaan iltasadulta. :)
Olihan siinä itse Indy, Harrison Ford! Samanlainen kuin ennenkin! Vai onko pojulla Indystä samanlainen käsitys kuin James Bondista: kun yksi näyttelijä vanhenee niin sen korvaa joku toinen. Ei näin!
KNEEEEEEEEEEEEEL!!!

Argeologi

  • Indyfani
  • Viestejä: 89
Tarkotan kun ennen Indiana Jones leffoissa Indillä ei ollut niin hirveen isoa porukkaa mukana niin silloin siinä jotenkin  tuntui että Indy itse oli pääasia eikä hänen poikansa. Ja muuten minun mielestä Indiana Jones sarja ei ois Indiana JOnes sarja jos siin ei olis Harrisonia, ja muuten kun tässä kirjoittelin niin tuli mieleen että Indyn ruoskaa :whip: ei näkynyt kauhean montaakaan kertaa.
Hyvää joulua kaikille!

Nubian boy

  • Indyfani
  • Viestejä: 275
    • Sähköposti
Samaa mieltä että ei oikeen jääny liikkumatilaa kun oli 5 tyyppiä koko ajan samassa ja revolveri ei esiintyny kertaakaan. Kyllä se silti ihan hyvä on.

Inkkari Joonas

  • Indyfani
  • Viestejä: 122
  • Pentti Pentti hyppää edes sentti
    • Sähköposti
ja revolveri ei esiintyny kertaakaan.

Kyllähän se siellä hautausmaalla vilahti jos en väärin muista...ja silleen
Nyt loppu juominen sano Jamppa Tuominen!
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Bluto

  • Indyfani
  • Viestejä: 2
Kristallikallon valtakunta oli ihan onnistunut, vaikka idea Ufoista (tai niinkuin Lucas niitä kutsuu, Interdimensionaalisista olennoista) tuntuikin vähän vieraalta Indy-maailmaan. Ford oli ihan yhtä hyvä Indiana kuin ennenkin, vaikka vanheneminen näkyikin päälleppäin. Asenne oli kuitenkin sama ja se ratkaisi paljon! Sääli vain, että nimeä "Indiana" käytettiin elokuvassa niin vähän...

Odotan jo innolla seuraavaa Jones-leffaa.

Argeologi

  • Indyfani
  • Viestejä: 89
juu katsoin sen uudestaan tuossa eilen. Neloselta tietenkin. Olihan se itse asiassa ihan hyvä, nyt kun sen toisen kerran katsoin. voi vain olla että tuo ufo juttu on vaan niin peri Amerikkalainen että se piti siihen tunkea. MUTTA tarina muuten oli aivan mahtava. Ihan hyvähän se itse asiassa on. ja sillee... :D
Hyvää joulua kaikille!

VP

  • Omistaja
  • Viestejä: 2 103
    • IndyVille
    • Sähköposti
Itekin kun kattelin noi telkkarista niin tuli mieleen et ei se Viimeinen ristiretkikään ny kovin kummoinen leffa ole eikä Kristallikallon valtakunta paljoa häviä sillekään, Kadonneen aarteen metsästäjät ja Tuomion temppeli sen sijaan painivat omassa sarjassaan. HS:n arvostelija Arto Pajukalliokin antoi Tuomion temppelille neljä tähteä ja muille Indy-leffoille kolme.

Usapon

  • Indyfani
  • Viestejä: 25
  • ei
HS:n arvostelija Arto Pajukalliokin antoi Tuomion temppelille neljä tähteä ja muille Indy-leffoille kolme.

Erityistä, jos ottaa huomioon, että yleensä kyseistä leffaa karsastetaan kovastikin. Ei sillä että minua tosin haittaisivat nuo neljä tähteä, olen aina ollut sitä mieltä että Tuomion temppeli on aliarvostettu. Tekijätkään eivät tykänneet.  :D

Finn

  • Portsari
  • Viestejä: 927
    • Sähköposti
ja muille Indy-leffoille kolme.

Häh? KAM mukaanluettuna?


Taisin olla ihan oikeassa kun jo silloin kun KV tuli ulos tuumiskelin että vaikka leffaa näytään nyt kovasti dissaavan, niin se hyväksyttäneen täysimittaiseksi osaksi elokuvasarjaa kunhan se on saanut vähän aikaa alleen. Näinhän siinä näyttää käyvän nyt pahimman mölyn laannuttua.
Miksi portsarilla on pamppu vasemmassa kädessä?
...koska asiakas on aina oikeassa.

Raven.TheRaider.Net

VP

  • Omistaja
  • Viestejä: 2 103
    • IndyVille
    • Sähköposti
ja muille Indy-leffoille kolme.

Häh? KAM mukaanluettuna?
Joo. Noissa on vähän vaihtelua, muistan vielä kun HS:n arvostelija antoi leffalle täydet viisi tähteä.